tisdag 29 mars 2011

Malaysia

Tillbaka till internet igen:) Det var 2 veckor sedan sist nu och det känns skönt att få lite kontakt med omvärlden igen. Det har hänt endel sedan jag bloggade sist så ska försöka göra en sammanfattning av vad jag och Caroline har haft för oss här i Malaysia.

Efter att vi hade vart här i Kuala Lumpur i några dagar och shoppat var vi redo för lite äventyr så vi begav oss till djungeln- Taman Negara. Det är världens största och äldsta regnskog. Eftersom jag inte har vandrat i någon regnskog än så tyckte jag att de va på tiden.
Första kvällen vi kom dit så gick vi på en nattvandring i djungeln för att se på djur. Vi hade hoppats på stora tigrar och elefanter men vi fick nöja oss med att få se en jättegiftig spindel och en groda, världens längsta insekt och världens största myror vars rumpa smakar tydlingen mango:) Det var några av djuren vi fick se men det var väldigt spännande att gå där i mörket med en pannlampa och höra alla ljug omkring sig.

En riktigt giftig spindel. Stor och hårig va den med:S

En suddig på godan men vågade inte gå närmare för att om den skulle kissa i ditt öga så blir du blind!

Dagen vandrade vi i regnskogen och vi fick gå på en canopy walk. Det är världens längsta hängbro som hänger ca 50 m över marken. Man går bland trätopparna och njuter av utsikten medans man håller i sig för att den inte ska gunga för mycket och man inte ska ramla ner. På baksidan av biljetten som vi köpte för att få gå på bron stod det att skador och dödsfall sker på egen risk, så det kändes inte så trygt:) Sedan vandrade vi vidare upp till toppen där vi möttes av en fantaskisk utsikt över regnskogen.



Jag på hängbron:)

Lite utsikt från bron

Svettig och trött på väg upp till utsiktsplatsen..phuu

Behövde vila på vägen upp och jag hitta en lämplig kramkompis

Efter 3 dagar i djungeln var vi desperata efter sol o bad så vi bestämde oss för att åka till Perhentian Island som ligger på östkusten. Det är en väldigt liten ö som ligger 45 min båtresa från fastlandet. På den ön finns det bara ström halva dagen och det finns endast 4 datorer på ön. Så det var ganska svårt att komma till de datorerna eftersom det var många som ville åt dom den lilla stund det fanns elektrisitet. Och de var otroligt sega och dyrt så det var ingen ide.

På dagarna solade, badade och bara slappnade av mellan regnskurarna. Det som var segt var att det regnade och åskade en stund varje dag men lite färg och solbrända lyckades vi bli endå:)
En dag bestämde vi oss för att ta en snorkling tur eftersom Caroline aldrig har gjort de på "riktigt" innan och på den här snorkelturen skulle man få simma med hajar vilket jag inte har gjort innan:) Vi åkte ut ett gäng svenskar som vi hade lärt känna på ön för att snorkla. Vi såg massa fina fiskar och HAJAR. Det var inte så läskigt som jag trodde det skulle vara. Det var nästan lika långa som jag och skygga, men det är mäktiga djur. Malaysia är hittills det finaste stället som jag har snorklat på än så länge. Jag köpte en undervattenskamera så jag hoppas att jag fick några bra bilder på hajarna och de fina fiskarna.



Jag och Carro på väg ut till ön:) Det var så höga vågor och det blåste så vi var genomblöta när vi kom fram av alla höga vågor:)

Här tillbringade vi många timmar:)

En liten ö som vi besökte på snorklingturen.
På ön fick jag även en dreadlock som en malay gjorde på mig bak i nacken. Så nu har jag ett minne därifrån:)

Här får jag min dreadlock gjord av en malay:)
Egentligen hade vi tänkt att besöka flera öar men vi träffade så sköna människor både falanger och lokalbefolkningar att vi helt enkelt blev kvar där för länge:)
Men tillslut var vi ju tvugna att återvända till Kuala Lumpus för att Caroline ska flyga hem igen och lämna mig:( BU! Så nu ska jag leta biljetter till Thailand men läste på aftonbladet idag att det är översvämning på vissa ställen dit som jag vill åka så nu får jag se hur det blir med det. Jag behöver lite råd så jag får ta och ringa hem och prata lite med mamma o pappa:)

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar